środa, 31 maja 2023

Piruety część II: poziomy i wartość

czyli Levels of Difficulty, Scale of Value (SOV) i Grade of Execution (GOE)

Bazowe pozycje piruetów to: piruet stany, w pozycji wagi, siadany i szczególnie wyodrębniony, piruet z odchyleniem tułowia.

Dla przypomnienia:

Elementom poza-skokowym panel techniczny, w zależności od uzyskanych cech, nadaje odpowiedni poziom. Do wyboru ma cztery (naprawdę pięć) licząc od podstawowego (czyli basic/ B) aż do czwartego (Level 4).

Panel sędziowski ocenia jakość wykonania (tu: piruetu) przyznając oceny od -5 przez 0 do +5, kierując się jasno określonymi kryteriami. Tak samo jak przy skokach, pod ocenami kryją się procentowe wartości elementu, a które są zawarte w tabeli SOV. Po przeliczeniu, uzyskany wynik tj. GEO, dodaje się /odejmuje od wartości bazowej piruetu.

W polskim języku łyżwiarstwa, zwykło się mówić, że cechy (features) stosuje się do poziomów, kryteria (bullets) do oceny za jakość.

POZIOMY TRUDNOŚCI
Levels of difficulty

W zależności od ilości spełnionych cech zawodnik (-cy) uzyskają odpowiednio: poziom bazowy przy braku wyróżniających (podnoszących trudność) cech; poziom 1. dla jednej cechy; poziom 2 dla dwóch cech; 3 dla trzech; 4 dla czterech. (To taki swoisty odpowiednik liczby obrotów w skokach 😉)

📈Lista cech (uzupełniona) o cechy na sezon 2023/24 dla solistów, solistek i piruetów solo par sportowych:

waga (Flickr)
1) Trudne odmiany piruetu (teoretycznie liczone tyle razy ile są wykonane, w praktyce są pewne ograniczenia ↓↓),
✔2) Zmiana nogi wykonana przez skok,
✔3) Skok podczas piruetu bez zmiany nogi,
✔4) Trudna zmiana pozycji na tej samej nodze,
✔5) Trudne wejście (kat. solowe),
✔6) Trudne wyjście (kat. solowe),
6a) Trudne wejście i/lub trudne wyjście dla par sportowych (jako jedna cecha),
✔7) Wyraźna (czysta) zmiana krawędzi w piruecie siadanym (tylko z krawędzi tyłem wewnątrz do przodem zewnątrz) lub w wadze lub w odchylonym lub w pozycji Biellmann lub w trudnej odmianie piruetu stanego,
✔8) Dwa kierunki kręceni,a następujące bezpośrednio po sobie, w piruecie siadanym lub wadze lub z odchyleniem tułowia lub trudnej odmianie piruetu stanego.
✔9) Wyraźne przyspieszenie w wadze, w piruecie siadanym, w piruecie z odchyleniem tułowia, w pozycji Biellmann lub trudnej odmianie stanego (z wyjątkiem piruetu skrzyżowanego/ crossfoot spin ⬇⬇)
10) konkurencje solowe: Co najmniej 8 obrotów bez zmian pozycji/wariantu, nogi czy krawędzi (w wadze, w piruecie z odchylonym tułowiem, trudnej odmianie każdej bazowej pozycji lub tylko w kombinacji w momencie nie-bazowej pozycji)
10) konkurencja par sportowych: Co najmniej 6 obrotów bez zmiany pozycji/odmiany, nogi i krawędzi (waga, odchylony, trudna odmiana jakiejkolwiek bazowej pozycji lub tylko w kombinacji nie-bazowej pozycji)
✔11) W konkurencjach solowych: trudna odmiana skoku rozpoczynającego piruety skokowe (flying spins),

Dodatkowe cechy dla piruetu odchylonego:
✔12) to domena konkurencji solistekjedna wyraźna zmiana pozycji tył-bok lub odwrotnie, min. 2 obroty w każdej pozycji (liczy się również jeśli piruet odchylony jest częścią jakiegokolwiek piruetu),
✔13) Pozycja Biellmann po odchylonej (pr. krótki – po 8 obrotach w piruecie odchylonym dla Juniorów/Seniorów),

✔Cechy 2-9, 11-13 liczy się w programie tylko raz (pierwsza próba wykonania).

Cechę 10 (konkurencje solowe) liczy się w programie tylko raz (w pierwszym piruecie, gdy jest udaną próbą wykonania; jeśli w tym piruecie 8 obrotów jest wykonane na obu nogach, którekolwiek wykonanie będzie brane pod uwagę z korzyścią dla zawodnika).

Cechę 10 (konkurencja par) liczy się w programie tylko raz (pierwsza próba). Jeśli 6 obrotów jest wykonywane na obu nogach, którekolwiek wykonanie będzie brane pod uwagę z korzyścią dla zawodników.

Dodatkowe niezbędne wymagania:
  1. Skoki do piruetu - flying spins - (bez zmiany nogi i w jednej pozycji) w programie krótkim i dowolnym musi mieć wyraźnie widoczny skok. Znak „V” oznacza, że wymaganie to nie zostało spełnione. Bazowa wartość piruetów ze znakiem „V” jest podana w tabeli SOV.
  2. Bazowa wartość kombinacji piruetów z tylko 2 bazowymi pozycjami (posiadająca co najmniej 2 obroty w każdej z tych pozycji) znajduje swoje odzwierciedlenie w tabeli SOV.
  3. Wszystkie piruety ze zmianą nogi muszą mieć 3 obroty na każdej z nich. Jeśli wymaganie to nie jest spełnione w short programie piruet nie będzie miał wartości „No Value”. W dowolnym znak „V” oznacza, że wymaganie to nie jest spełnione, ale piruet zostanie uznany. Wartość bazowa piruetu ze znakiem „V” znajduje się w tabeli SOV.
  4. Piruet w jednej pozycji ze zmianą nogi musi mieć 2 obroty w bazowej pozycji na każdej nodze. Jeśli wymaganie to nie jest spełnione w short programie piruet nie będzie miał wartości „No Value”. W programie dowolnym znak „V” oznacza, że wymaganie to nie jest spełnione, ale w tym przypadku zostanie uznana za kombinację. Wartość bazowa piruetu ze znakiem „V” znajduje się w tabeli SOV.

📈 Lista cech (uzupełniona) o cechy na sezon 2023/24 dla piruetów parowych:

piruet parowy (wikipedia)

1) TRZY trudne odmiany pozycji partnerów, dwie z nich mogą być w pozycji nie bazowej (każdą odmianę każdego z partnerów liczy się oddzielnie, każdy partner musi wykonać co najmniej jedną trudną odmianę),
2) Trudne wejście lub jakiekolwiek wejście skokiem przez jednego lub oboje partnerów,
3) Trudne wyjście,
4) Dwa kierunki obrotów następujące bezpośrednio po sobie,
5) Co najmniej 6 obrotów bez żadnej zmiany pozycji/wariantu i nogi (waga, siadany, trudna odmiana stanego),
6) Podniesienie kobiety, kiedy mężczyzna jest na jednej nodze, na co najmniej 2 obroty. Trudna pozycja (position) partnerki uważana jest za trudny wariant piruetu.

Dodatkowe niezbędne wymagania:
  1. Bazowa wartość kombinacji piruetów z tylko 2 bazowymi pozycjami (co najmniej 2 obroty w każdej z tych pozycji) znajduje swoje odzwierciedlenie w tabeli SOV.
ODMIANY/ WARIANTY patrz poprzedni post

⇾ Łatwa odmiana pozycji to ruch części ciała/nogi/ręki/głowy/ramienia, które nie skutkuje większego zaangażowania w utrzymanie balansu ciała.
Łatwa odmiana nie podnosi poziomu trudności.

⇾ Trudna odmiana pozycji to ruch części ciała/nogi/ręki/głowy/ramienia, które wymagają od zawodnika większej siły fizycznej, elastyczności i wpływają na balans (równowagę).
Trudna odmiana, aby została uznana i podniosła poziom, musi być utrzymana przez 2 obroty.

Każda z kategorii "trudnych odmian piruetu w pozycji bazowej" liczy się tylko raz w programie (pierwsza próba wykonania). Trudna odmiana w pozycji nie będąca pozycją bazową liczy się w programie tylko raz i tylko w kombinacji piruetów (pierwsza próba wykonania).

W każdym piruecie ze zmianą nogi liczba cech uzyskanych na jednej nodze to maksymalnie dwie cechy.


*Wyjaśnienia i zmiany [sezon 2023/24]*

KONKURENCJE SOLOWE

Aby otrzymać poziom 4 nie tylko trzeba zdobyć cztery cechy ↑↑, ale wśród nich, musi być zaliczona jedna z poniżej przedstawionych cech:

  • Trudna zmiana pozycji na tej samej nodze,
  • Trudne wyjście,
  • Wyraźna zmiana krawędzi,
  • Dwa kierunki rotacji następujące po sobie w piruecie siadanym lub wagi lub z odchyleniem tułowia lub trudnej odmianie stanego,
  • Wyraźne zwiększenie prędkości,
  • Trudna odmiana wejścia skokiem,
⛸ W konkurencjach solowych: Trudne wejście i trudne wyjście w piruecie jest uznawane za dwie różne cechy (tu: pkt 5 i 6 ↑). Aby obie cechy zostały uznane, muszą być wykonane w dwóch różnych piruetach i muszą być różne.

Wyjście z piruetu jest definiowane jako ostatnia faza piruetu i zawiera fazę następującą bezpośrednio po piruecie.
Trudne wyjście: Jakikolwiek element łyżwiarski lub skok, który powoduje, że wyjście z piruetu jest wyraźnie trudniejsze. Wyjście musi mieć wyraźny wpływ (znaczenie) na balans, kontrolę i wykonanie piruetu.

W skoku do piruetów (piruetu) w jednej pozycji trudne wyjście musi się rozpocząć z pozycji bazowej (nie w końcowej fazie obrotu) which must be at least reached. W kombinacji piruetów trudne wyjście może się rozpocząć z każdej pozycji.

KONKURENCJA PAR SPORTOWYCH

⛸⛸ Piruety wykonywane solo:
Cecha (tu: 6a ↑), czyli trudne wejście i/lub trudne wyjście: Tylko jedno z nich może być zaakceptowane jako cecha poziomu w piruecie solowym.

piruet wykonany solo (para sportowa)

Wyjście z piruetu jest definiowane jako ostatnia faza piruetu i zawiera fazę następującą bezpośrednio po piruecie.

Trudne wyjście: Jakikolwiek element łyżwiarski lub skok które powodują, że wyjście z piruetu jest wyraźnie trudniejsze. Wyjście musi mieć wyraźny wpływ na balans, kontrolę i wykonanie piruetu.

WSPÓLNE dla wszystkich piruetów solo we wszystkich konkurencjach

Windmill (illusion) – „wiatrak” jest uznawany za trudny ruch dla uzyskania cechy tylko wtedy, gdy jest to pozycja zbliżona do „szpagatu” (135 stopni). Może być uznana jako cecha piruetu tylko raz w programie. Jeśli wiatrak ma być wykorzystany do trudnego wyjścia musi być wykonany na nodze pracującej.

Wyraźne zwiększenie prędkości jest zaliczane w pozycji: wagi, siadanej, Biellmann lub trudnej odmianie pozycji stanej (z wyjątkiem piruetu skrzyżowanego/crossfoot spin).

⛸⛸Piruety wykonane w parze:

Trudne wyjście – wyjście do podnoszenia lub elementu obrotowego, innowacyjny ruch który powoduje, że wyjście jest wyraźnie trudniejsze. Wyjście musi mieć istotny znaczenie dla balansu, kontroli i wykonania parowej kombinacji.

Podniesienie kobiety podczas, gdy mężczyzna jest na jednej nodze jest cechą wpływającą na poziom, jeśli jest wykonane przez co najmniej 2 obroty. Trudne ułożenie partnerki uznaje się jako trudną odmianę.

Parowa kombinacja piruetów może rozpoczynać się skokiem. Każde wejście skokiem może być zaliczone jako cecha poziomu. Jeżeli nie ma 3 obrotów przed lub po zmianie nogi wykonanych przez oboje lub jedno z partnerów, PCoSp otrzyma znak „V”. Jeśli jest mniej niż 3 obroty na obu nogach (przed i po) wykonanych przez oboje lub jedno z partnerów piruet nie będzie miał wartości „No Value”.

JAKOŚĆ WYKONANIA
SOV i GOE

Pozytywne aspekty GOE:

Podobnie jak w przypadku skoków zawodnik uzyska + 1, gdy spełni 1 kryterium; + 2 za 2 kryteria; + 3 za 3 kryteria; + 4 za 4 kryteria; + 5 za 5 albo więcej kryteriów.

Aby zdobyć + 4 i +5 muszą być spełnione TRZY PIERWSZE kryteria zaznaczone pogrubioną czcionką.

KONKURENCJE SOLOWE

1) dobra szybkość i/albo przyspieszenie podczas piruetu,
2) dobrze kontrolowane, czysta (e) pozycja(e) (uwzględniając wysokość i pozycję w powietrzu/lądowania w skoku do piruetu),
3) piruet wykonany bez wysiłku,
4) umiejętność umiejscowienia piruetu,
5) kreatywność i/lub oryginalność,
6) element pasujący do muzyki,

PARY SPORTOWE

* piruety solo
1) bardzo dobre zgranie,
2) dobra prędkość i / lub przyśpieszenie podczas piruetu,
3) wykonanie bez wysiłku,
4) dobrze kontrolowane, czysta pozycja(e) (uwzględniając wysokość i pozycję w powietrzu/lądowania w skoku do piruetu),
5) kreatywność,
6) element pasujący do muzyki,

* piruety parowe
1) dobra kontrola przez oboje partnerów,
2) dobra prędkość i / lub przyspieszenie podczas piruetu,
3) wykonanie bez wysiłku,
4) dobrze kontrolowane, czyste pozycje (a) (uwzględniając wysokość i pozycję w powietrzu/lądowania w skoku do piruetu)
5) kreatywność,
6) element pasujący do muzyki,

Negatywne aspekty:

KONKURENCJE SOLOWE

  • - 5 traci się za upadek

  • od -3 do -2,gdy zmiana nogi jest wykonana źle/ w słabym stylu (w tym krzywa wejścia/wyjścia z wyjątkiem zmiany kierunku),

  • od -3 do -1 za:
    • podparcie się nogą wolną lub ręką lub obiema rękami,
    • słaby/zły lot w skoku do piruetu (skok i wejście),
    • słabe/złe wyjście,
    • zła, niezdarna, nieestetyczna pozycja,
    • przemieszczenie się,
    • utratę równowagi,
    • wolne obroty, albo utrata prędkości,
    • mniej niż wymagana liczba obrotów,

  • od -2 do -1 za nieprawidłowy wyskok lub lądowanie (skok do piruetu/wejście)

  • - 1 za niezrównoważoną liczbę obrotów w piruecie ze zmianą nogi

KONKURENCJA PAROWA (piruety solo i parowe)

  • - 5 za upadek

  • od -3 do -2, gdy zmiana nogi jest wykonana źle/ w słabym stylu

  • od - 3 do -1 za:
    • wolne obroty, albo utrata prędkości,
    • dużą odległość między partnerami,
    • mniej niż wymaganą liczba obrotów,
    • złe/słabe wyjście,
    • złą, niezdarną, nieestetyczną pozycję,
    • przemieszczenie się,
    • słabą/złą pozycją lotu w skoku do piruetu (skok i wejście),
    • brak zgrania,
    • utratę równowagi,

  • -2 za dotknięcie lodu rękami,

  • od -2 do -1 za:
    • dotknięcie lodu nogą wolna lub ręką
    • nieprawidłowy wyskok lub lądowanie (skok do piruetu/wejście)
    • zatrzymanie lub brak ciągłego ruchu podczas piruetu (z wyjątkiem zmiany kierunku)

Flying sit spin (wikipedia)

Uwagi końcowe:

Sędziowie oceny przy wystawieniu oceny biorą pod uwagę najpierw pozytywne aspekty, później negatywne. Końcowa ocena to taka ich wypadkowa 😉

Jeśli w piruecie w pozycji wagi noga wolna opadnie na dłuższy czas podczas przygotowywania się do trudnej odmiany pozycji wagi, sędziowie uwzględnią to w redukcji GOE jako „słabą, niezdarną, nieestetyczną, pozycję”.

Trudne wejście i/lub wyjście są częścią piruetu i mają wpływ na GOE elementu. W przypadku słabego wyjścia GOE jest redukowane od -1 do -3.

W parowej kombinacji piruetów obroty wykonane podczas podniesienia kobiety są liczone do całkowitej ilości obrotów. W przypadku słabego/złego wyjścia GOE ulega obniżeniu od -1 do -3.

Sędziowie nie mogą przyznać więcej niż +2, gdy pojawi się  jedna z niekorzystnych cech:
  • Piruety mają mniej obrotów niż jest to wymagane (Short Program)
  • Piruety ze zmianą nogi mają słabą/złą zmianę
  • Flying Spins ze słabym skokiem/lotem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Moi Drodzy!
Proszę o niekomentowanie, słuszności czy braku słuszności, decyzji wykluczenia Rosjan z zawodów. Znając życie na blogu powstałby wielki zgrzyt, który przysłoniłby piękno sportu.

Dziękuję :)

Foto na blogu

Zdjęcia pochodzą głównie z portali: isu.org, wikipedia.org, , skatecanada.ca ,Yahoo! Sports i mają charakter informacyjny.