wtorek, 13 marca 2018

Czas podsumowań IO 2018: Solistki

Medalistki XXIII Igrzysk Olimpijskich Pyeongchang 2018:

źródło: https://images.nbcolympics.com/
1. Alina ZAGITOVA (RUS) - 239.57
2. Evgenia MEDVEDEVA (RUS) - 238.26
3. Kaetlyn OSMOND (CAN) - 231.02


Short w liczbach

Podobnie jak w parach tanecznych, tak i u solistek sprawa złotego medalu dotyczyła dwóch pań, a w zasadzie dziewcząt (jedna ma lat 15, druga 18), a dokładnie między podopiecznymi Eteri Tutberidze: Aliną Zagitovą i Evgenią Medvedevą. W pierwszym dniu zmagań obydwie uzyskały swoje rekordy kariery, z tą różnicą, że wynik Aliny ZAGITOVEJ (RUS) 82.92 pkt. stał się również światowym rekordem. Evgenia MEDVEDEVA (RUS / 81.61) musiała pogodzić się z lokatą numer dwa.

Trzecią zawodniczką w programie krótkim i z trzecim wynikiem na liście najwyższych światowych wyników uplasowała się Kaetlyn OSMOND (CAN / 78.87 /PB)

Kolejne trzy zawodniczki uzyskały ponad 70 pkt. Dla dwóch pierwszych tj. dla 4. Satoko MIYAHARA (JPN) wynik 75.94pkt. i dla 5. Kaori SAKAMOTO (JPN) wynik 73.18 pkt. stały się rekordami kariery. Jednak dla 6. Caroliny KOSTNER (ITA) nota 73.15 okazała się o ponad 5 pkt. słabsza od jej wyniku z ME 2018.

Wśród zawodniczek z dorobkiem ponad sześćdziesięciu punktów (tj. miejsca od 7 do 13) chyba jedyną zadowoloną solistką była 8. Dabin CHOI (KOR /67.77), która uzyskała swój rekord kariery. Pozostałe panie: 7.Gabrielle DALEMAN (CAN / 68.90), 9.Mirai NAGASU (USA), 10. Karen CHEN (USA), 11. Bradie TENNELL (USA), 12. Maria SOTSKOVA (RUS), 13.Nicole RAJICOVA (SVK / 60.59), wypadły poniżej swoich możliwości.

Ostatnią zakwalifikowaną solistką była Xiangning LI (CHN /52.46).

Największe wzloty i upadki po programie dowolnym

Największe awanse w rankingu zapewniły sobie: Maria SOTSKOVA (RUS) z miejsca 12 na 8, Bradie TENNELL (USA) z 11 na 9, Hanul KIM (KOR) z 21 na 13 oraz Loena HENDRICKX (BEL) z 20 na 14. A w samych programach dowolnych było jeszcze wyżej. 

Niestety, kilka zawodniczek zaprezentowały słabsze programy dowolne w porównaniu do swoich programów krótkich i musiały pogodzić się ze stratą wywalczonych dwa dni wcześniej miejsc. Najbardziej odczuła to Gabrielle DALEMAN (CAN), która spadła z miejsca 7 na 15 (w samym programie dowolnym była 19), podobnie Nicole SCHOTT (GER) nie utrzymała swojej 14 pozycji i IO 2018 zakończyła na miejscu 18.

Rozstrzygnięcia po programie dowolnym

1. Alina ZAGITOVA (RUS) - 239.57 pkt.

W komponentach nie jest jeszcze tak doskonała jak Evgenia, ale ten brak polega na tym, że od olimpijskich sędziów nie zdobyła idealnych dziesiątek, a noty 9.75 pkt. ;).
Natomiast żaden sędzia nie miał już wątpliwości, że technika Aliny jest tą najlepszą i kombinacja 3Lz+3Lo wykonywana przy dźwiękach z Czarnego Łabędzie (SP) i z opery Don Quixote (FP) nie mają sobie równych. Zresztą pozostałe elementy skokowe (tj. 3Lz, 3F+2T+2Lo, 2A+3T, 2A+3T, 3F, 3S, 2A) i poza - skokowe również zaskarbiły sobie uznanie.

Więcej o talencie Aliny TUTAJ

2. Evgenia MEDVEDEVA (RUS) - 238.26 pkt.

Co wyróżnia Evgenię na tle innych utalentowanych zawodniczek... to to, że mało kto jest jej w stanie dorównać w warstwie artystycznej. Niespełna 19-letnia moskwianka jest niezwykle przygotowana pod względem łączeń i gry twarzą. Każda nanosekunda programu jest wypełniona odpowiednim ruchem ciała, doskonale oddającym charakter interpretowanej muzyki. 

Druga w shorcie (81.61 pkt.) i pierwsza w programie dowolnym (156.65 pkt.) za każdym razem wygrywała w ocenie za komponenty. Jak już pisałam wcześniej Evgenia i Alina miały takie same noty za program dowolny, ale po rozłożeniu wyników na czynniki pierwsze okazało się, że Evgenia w każdym segmencie komponentów, była lepsza od debiutującej Aliny, więc to Evgenia aka Anna Karenia  stała się numerem jeden.

Słabiej (ale bynajmniej nie słabo!) niż Alina, Evgenia wypadła w warstwie technicznej. Wprawdzie za każdy wykonywany element uzyskała wysokie noty za jakość wykonania, ale z niższą oceną bazową - tzn. z łatwiejszym programem (tu znów nie mylić z łatwym!) - nie była w stanie pokonać Aliny.

Najtrudniejszym elementem u Evgeni była kombinacja 3F+3T. Jak można zauważyć, nie jest "fanką" Lutza, więc skoczyła go tylko w programie dowolnym i to solo. W internecie można spotkać się z krytyką jakości tego elementu, ale sędziowie widzą swoje, więc nie ma co dyskutować z autorytetem ;). Na Olimpiadzie zyskała za niego dodatkowo 1.60 pkt. więc było pięknie.

3. Kaetlyn OSMOND (CAN) - 231.02 pkt. (PB)

U Kaetlyn sytuacja rozstrzygnęła się w ten sposób, że nikt "z dołu" nie zagrażał jej trzeciej pozycji, ale też nie miała zbyt dużych szans na awans. Dwa pewnie wykonane programy (tylko ze złą krawędzią 3Lz programu dowolnego), ale za to z bajecznymi kombinacjami 3F+3T, przyniosły Kanadyjce rekordy kariery: 78.87 za SP oraz 152.15 pkt. za FP. I w porównaniu z IO 2014 awans z miejsca 13 na 3!

W warstwie artystycznej programów pojawiły się także "10-tki". I nie ma się co dziwić. Elegancja z jaką porusza się po tafli, czy to w kokieteryjnym zestawieniu muzyki Edith Piaf, czy dostojnym i wysublimowanym Czarnym Łabędziu, stanowią malownicze i estetyczne widowiska.

4. Satoko MIYAHARA (JPN) - 222.38 pkt. (PB)

Dwa bezbłędna programy (z kombinacjami 3Lz+3T), w ocenie za jakość wykonania musiały (nieznacznie, ale jednak) ustąpić elementom zaprezentowanym przez Kanadyjkę. Natomiast w warstwie artystycznej było już wyraźnie słabiej niż u brązowej medalistki IO. I mimo rekordów kariery Satoko musiała pogodzić się z miejscem tuż za podium.

Wyznania Gejszy (SP) i Madame Butterfly (FP) w interpretacji Satoko to programy przepełnione japońską wrażliwością i nastrojem. W pierwszej odsłonie Satoko skupia się na subtelności gejszy, w drugiej na zdecydowanie szerszym wachlarzu emocji postaci.

źródło: https://english.kyodonews.net

5. Carolina KOSTNER (ITA) - 212.44 pkt.

Ne me quitte pas (SP) i L'apres-midi d'un faune - Claude Debussy (FP) to zjawiskowe widowiska, pełne finezyjnych ozdobników i cudownych piruetów, więc noty za komponenty musiały być wysokie (chociaż tym razem bez "10").

Szkoda, że przy tych elementach które wyszły i uzyskały wysokie noty za jakość wykonania (np. 3Lz solo programu dowolnego), niestety były i słabsze momenty, które bezlitośnie ograbiały Włoszkę z cennych punktów. 

W programie krótkim były to: niskiej jakości 3Lo oraz kombinacja 3F+2T (zamiast 3+3), natomiast w dowolnym zabrakło planowanej kombinacji z Flipem, a 2A+1Lo+3S nie spełnił wymaganej rotacji przy tym 1Lo. Ponadto 3T nie zaskarbił sobie pochwał. W ten oto sposób Carolina z szóstym wynikiem za SP (73.15 pkt.) i piątym za FP (142.61 pkt. i rekordem kariery) nie obroniła brązu z 2014 roku.

6. Kaori SAKAMOTO (JPN) - 209.71 pkt.

Debiutując nie tylko  na Igrzyskach, ale w seniorach w ogóle, zachwyca i rozczula swoim stylem jazdy. Jej Sonata Księżycowa (SP) i Amelia (FP) urzekają młodzieńczą interpretacją niełatwych tematów wybranych przez nią dzieł. Czasem nawet wywołują serdeczny uśmiech.

W odróżnieniu od Caroliny, Kaori wyskakała piękne kombinacje 3F+3T i zdobyła zdecydowanie wyższe noty za technikę, ale jednak w komponentach jeszcze dużo traci do umiejętności Włoszki. Ostatecznie z piątym wynikiem za SP i rekordem kariery - 73.18 pkt. oraz szóstym za FP (136.53 pkt.) na IO w Pjongczangu zajęła miejsce w najlepszej dziesiątce. 

7. Dabin CHOI (KOR) - 199.26 pkt. (PB)

Miejscem w czołowej dziesiątce, radość gospodarzom, sprawiła Dabin Choi. Swoje melodramatyczne programy: Papa Can You Hear Me  i Doktor Żywago - czyli  powrót do sezonu 2016/17 - zaprezentowała na rekordy kariery i choć dwa razy ósma w ostatecznym rozrachunku znalazła się o pozycję wyżej :).

8. Maria SOTSKOVA (RUS) - 198.10 pkt.

Nie tak miał wyglądać olimpijski debiut Marii. 12 wyniku za SP, siódmy program dowolny zdołał wprawdzie wprowadzić Marię do najlepszej dziesiątki, ale myślę, że cel był wyższy. W końcu rekord Rosjanki to 216.28 pkt. (FGP 2017/18). Balowemu i dostojnemu programowi krótkiemu (Jezioro Łabędzie) nie towarzyszyła wystawna technika skoków (wyszedł tylko 2 Axel). W tańcu dowolnym było czysto (nawet w kombinacji 3Lz+3T), ale jednak jakość głównie na +1, nie odrobiła strat z SP.

Na kolejnych trzech miejscach uplasowały się Amerykanki: na 9. Mistrzyni Stanów Zjednoczonych Bradie TENNELL (USA / 192.35), na 10. mistrzyni potrójnych Axli - wicemistrzyni USA - Mirai NAGASU (USA /186.54), a na 11.  czwarta zawodniczka na MŚ 2017 i brązowa medalistka USA 2018 - Karen CHEN (USA / 185.65). Czyli kolejność z Mistrzostw Kraju 2018 została zachowana. Co innego, czy te miejsca są dla nich satysfakcjonujące?

Grupę pań z wynikiem poniżej 178 pkt. rozpoczyna  12. Elizabet TURSYNBAEVA (KAZ / 177.12) Po programie krótkim ISU wydało oświadczenie, że kombinacja 3S+3T została wykonana w drugiej części programu, więc Elizaveta uzyskała 10% bonus, który zmienił jej punktację z 57.95 na 58.82 pkt. Zmiana ta nie wpłynęła na ówczesną lokatę i podopieczna B. Orsera została na piętnastej pozycji. W samym programie dowolnym była trzynasta, ale koniec końców zdołała awansować na miejsce 12.

źródło: http://www.firstpost.com

Końcowe wyniki solistek TUTAJ
Wyniki za program krótki TUTAJ
Wyniki za program dowolny TUTAJ


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Moi Drodzy!
Proszę o niekomentowanie, słuszności czy braku słuszności, decyzji wykluczenia Rosjan z zawodów. Znając życie na blogu powstałby wielki zgrzyt, który przysłoniłby piękno sportu.

Dziękuję :)

Foto na blogu

Zdjęcia pochodzą głównie z portali: isu.org, wikipedia.org, , skatecanada.ca ,Yahoo! Sports i mają charakter informacyjny.