poniedziałek, 17 listopada 2025

Skate America 2025: Ekaterina Kurakova 10. Alysa Liu w Finale

Konkurencja solistek na Skate America dostarczyła prawdziwych emocji od pierwszego do ostatniego elementu. Triumfowała Alysa Liu, prezentując pewność i swobodę jazdy, które trudno było przeoczyć. 

Rinka Watanabe po programie dowolnym była wyraźnie rozczarowana — bo po świetnym programie krótkim i tuż po przejeździe dowolnego wszystko zapowiadało się znacznie lepiej. Tymczasem tymczasem złoto jej się wymknęło. 

Z kolei  Anastasiia Gubanovamogła odetchnąć z ulgą. Czwarte miejsce raczej nie satysfakcjonowało jej ambicji — w końcu to wicemistrzyni Europy. Ostatecznie niemal niezauważalna różnica zadecydowała na jej korzyść, zapewniając miejsce na podium.


Podium solistek:

1. Alysa Liu (USA) - 214.27
2. Rinka Watanabe (JPN) - 210.96
3. Anastasiia Gubanova (GEO) - 204.69

10. Ekaterina Kurakova (POL) - 163.77

Dla Ekateriny Kurakovej wszystkie trzy noty: 56.05 pkt za SP, 107.72 pkt za FP i 163.77 pkt łącznie, stanowią najlepsze wyniki sezonu.

Program krótki Katii, wykonany do emocjonalnej kompozycji "N’insiste pas" Camille Lellouche, był naprawdę poruszającym widowiskiem. Cała choreografia i prezentacja to synonim emocjonalnego zaangażowania, pełna figur i ruchów, które podkreślały targające bohaterką uczucia, harmonijnie współgrając z dramatycznymi frazami muzycznymi.

Niestety w technice nie obyło się bez "dokrętek". Jednej w 3Lz i drugiej w 3Lo. Co prawda były to te najmniejsze ("q") jednak nawet takie niepozorne odbijają się na końcowym wyniku.

I oczywiście brawo za przytomność, gdy po kłopotach z 3Lz, Katia uratowała kombinację i wykonała 3Lo+2T.

W programie dowolnym sędzia techniczny "oszczędził" Ekaterina tylko dwa skoki (3Lo i 2A). Przy pozostałych elementach doszukał się większych lub mniejszych problemów, oznaczonych symbolami od "<<" (degradacja), przez "<" (brak rotacji powyżej 2/4), "q" i nawet "!" (błąd na krawędzi), we flipie w kombinacji 3F!+2T+2Lo — chyba trzeba komuś odebrać klawiaturę, bo za dużo się bawi. 😉😂

Teraz będzie już poważnie 😉

Moulin Rouge — najczęściej kojarzone z ognistym tangiem Roxane lub "romantyczno-romantycznym" Come What May. W programie Katii mamy jednak coś innego. Z połączenia: Sparkling Diamonds, Elephant Love Medley, One Day I’ll Fly Away i The Show Must Go On, dynamicznej choreografii Florenta Amodio oraz — a może przede wszystkim — umiejętności Katii w budowaniu odpowiedniego klimatu, powstał spektakl, który może i jest uwodzicielski, jednak naturalnie pozytywna energia zawodniczki i tak wychodzi na pierwszy plan, powodując, że widowisko nabiera charakterystycznej, radosnej lekkości i niepowtarzalnego uroku.

⬇⬇⬇ Do Katii jeszcze wrócę, na samym końcu posta a tam będzie już całkiem poważnie.

Medalistki Skate America 2025

🥇 Alysa Liu (USA/ 73.73/ 140.54 SB)

Z notą 73.73 pkt za program krótki Alysa Liu uplasowała się na drugiej pozycji, tracąc do ówczesnej liderki nieco ponad pół punktu. Amerykanka stworzyła na tafli delikatną, pełną wdzięku opowieść do ballady Promise — nasyconą emocjonalną czułością i wolną od dramatycznych gestów.

W programie poprawnie wykonała 3F oraz 2A, natomiast w kombinacji 3Lz+3Lo, a dokładnie w rittbergerze, zabrakło więcej niż 1/4 obrotu. Ponownie najwyższe poziomy i oceny uzyskała za elementy pozaskokowe, które wniosły do jej wyniku cenne punkty.

W programie dowolnym Alysy Liu, wykonywanym do dynamicznego MacArthur Park Suite w interpretacji Donny Summer, taflę w Lake Placid zamieniła na klubowy parkiet z pełnym energii disco show. Jej „Disco Diva”, mimo nieposkromionej radości i żywiołowości ruchów, zachowała charakterystyczną dla Liu ujmująco słodką konwencję.

W przejeździe bezbłędnie wykonała sześć skoków z trzema obrotami i zdobyła najwyższe poziomy trudności za elementy pozaskokowe. Jednak dwa elementy — kombinacja 3Lz+3T< oraz 2A< — obarczone były poważniejszymi "dokrętkami".

Ostatecznie nota 140. 54 była najlepszą notą w stawce.

🥈Rinka Watanabe (JPN/ 74.35 PB/ 136.61)

Program krótki Rinki Watanabe wykonany do utworu El Tango De Roxanne, zapewnił jej nie tylko pierwsze miejsce w stawce, ale przede wszystkim poprawę rekordu kariery (74.35 PB). Występ, przepełniony intensywnym spektrum emocji, zawierał imponującego 3A, kombinację 3Lz+3T (z lekkim dokręceniem) oraz 3Lo.

W programie dowolnym Rinka doskonale przybliżyła odbiorcy klimat japońskiej kultury i tradycji. W oparciu o muzykę z serialu "Jin"*, toczącego się w epoce Edo (ok. 1600–1800), zjawiskowo i fascynująco przenosi widza w świat historycznej Japonii.

*mała dygresja, jak sprawdzałam co to za muzyka, to mi się przypomniało, że chyba kilka lat temu oglądałam coś w tym stylu, tylko że to była koreańska drama "Dr. Jin". To tak się z wami podzieliłam moim dawnym "guilty pleasure" 😂. A czy tu są jacyś K-Popowcy?

Wracając do Rinki: W trakcie przejazdu wydawało się, że Japonka utrzyma pozycję liderki. Jej prognoza w ocenie technicznej wynosiła ponad 78 pkt. W końcu, była fenomenalna kombinacja 3A+3T, pięć skoków potrójnych, które zostały pozytywnie ocenione, tzn. dostały zielone kwadraciki. Jedynie drugi potrójny axel był ewidentnie nieudany. Ale to tyle.

Niestety, niestety i jeszcze raz niestety. Gdy się przyjrzano z bliska — tzn. z nagrań — nie było już tak wesoło. Wspomniany potrójny axel solo został zdegradowany do podwójnego, ponadto dwa skoki nie miały pełnej rotacji ("<") i było jeszcze małe q. Ostatecznie z prawie 79 pkt zostało 69.47. I podobnie jak w Chinach, Rinka może mówić o szczęściu w nieszczęściu, że spadła tylko o jedno miejsce.

Choć o brązowym medalu zadecydowały jedynie ułamki punktu, intensywność i dramaturgia tego starcia z perspektywy solistek z pewnością sięgała nieskończoności emocjonalnej.

Ostatecznie, mistrzyni i podwójna wicemistrzyni Europy, 🥉Anastasiia Gubanova (GEO/ 204.69), awansowała z czwartej pozycji po programie krótkim na ostatni stopień podium.

Tym samym, Lara Naki Gutmann (ITA/ 204.29/ PB), starająca się przebić do światowej czołówki, ostatecznie straciła trzecią pozycję i spadła na 4. miejsce.

Jak pisałam wyżej będzie całkiem poważnie

Przypominając sobie, że przecież blog jest osobistym pamiętnikiem, to pozwolę sobie (czego staram się unikać) wyrazić swoje niezadowolenie wynikami.

Co tym razem poszło nie tak w komponentach Ekateriny Kurakovej?

No, dobrze — w programie krótkim może i widać powtórzenia elementów ruchowo lub stylistycznie podobnych do siebie, co obiektywnie może tłumaczyć, dlaczego sędziowie nie zdecydowali się przyznać ocen powyżej 8 punktów za komponenty.

Trudno jednak uwierzyć, aby nie mogły sięgnąć 7.5 lub wyżej. Przy ekspresji, którą Katia wyciąga z każdej frazy poniżej 7.5? Wynik sprawia wrażenie niedoszacowania rzeczywistej wartości jej przejazdu.

Podobne zastrzeżenia budzi także punktacja programu dowolnego do Moulin Rouge. Ponownie — można po części zrozumieć decyzje sędziów zwracających uwagę na niedopracowanie czy mniejszą pewność w niektórych ruchach, co zresztą bywa typowe dla każdego zawodnika na początku sezonu.

Zrozumiałe jest również, że błędy w skokach częściowo wpływają na ogólne wrażenie artystyczne. W kilku miejscach u Katii dałoby się też coś podszlifować lub delikatnie zmienić, ale są to raczej drobne detale — takie, które nie powinny tłumaczyć przyznawania not poniżej 7.5 pkt.

Dobrze, że chociaż za prezentację pojawiły się noty "7.5" ;)

… napisałam post i dopiero sprawdziłam, że w komisji zasiadała polska sędzina. Ups. Pozdrawiam 😄


Wyniki Skate America >>>TUTAJ

Editorial use only:
Logo Skate America, źródło zdjęcia: GoldenSkate.com

4 komentarze:

  1. Odpowiedzi
    1. Już się poprawiam ;-) dzięki za czujność.

      Usuń
  2. Jedyne co mi sie podobało u Kurakovej i to pierwszy raz to sukienka , programu dowolnego. Reszta kiepsko. Nic nowego, te same pozy. Te same błędy w skokach. Komponenty 6,5 7 zasłużone.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Jedyne co mi sie podobało u Kurakovej i to pierwszy raz to sukienka , programu dowolnego. " To już coś :-)))))))

      Usuń